Wat is modern management en hoe zal het een revolutie teweegbrengen in het IT-beheer van bedrijven?

IT-afdelingen hebben talloze veranderingen meegemaakt in de manier waarop ze apparaten van gebruikers beheren en controleren. Van de traditionele CRT-monitorgebaseerde computers tot moderne smartphones, de technologische ontwikkelingen zijn opmerkelijk geweest. Daarnaast werden werknemers tijdens de COVID-19 pandemie beperkt tot thuiswerken, waardoor de IT-beheerroutines een uitdaging werden voor systeembeheerders. Desondanks moeten apparaten en gebruikers veilig blijven en bedrijven maken snel gebruik van de moderne managementaanpak om hun externe werknemers te beveiligen.

De zorg voor externe medewerkers begon met enterprise mobility management (EMM), ging over in unified endpoint management (UEM) en is geëvolueerd naar modern beheer. In deze blog leren we meer over modern beheer, het belang ervan, hoe het het IT-beheer van bedrijven vereenvoudigt, marktanalyse en de voordelen ervan.

Wat is modern management?

Modern management, ook wel modern endpoint management genoemd, is het proces voor het beheren van legacy en moderne applicaties op een uniforme manier door IT-afdelingen meer overzicht, beveiliging en bewustzijn te bieden. Transformationele connectiviteit, die fulltime werknemers en contractwerkers in staat stelt om onderweg te werken, ongeacht hun apparaten of platforms, is ook een cruciaal onderdeel van modern beheer.

Het doel van modern beheer is om het IT-beveiligingsbeheer van bedrijven en de ervaring van eindgebruikers te transformeren, zodat het toegankelijker, betrouwbaarder en veiliger wordt.

Waarom is modern management een revolutie voor uw bedrijf?

Met de evolutie van technologie komt er elk jaar nieuwe hardware en software op de markt. Apparaten zoals Chromebooks, IoT’s, smartphones en kioskapparaten vereisen een aanpak voor het beheer van mobiele apparaten, terwijl apparaten zoals servers en desktopcomputers traditionele pc-beheertools vereisen. Op dezelfde manier maken bepaalde apparaten gebruik van legacy-toepassingen, terwijl andere moderne toepassingen gebruiken, zoals aangepaste zakelijke apps op smartphones. Bovendien heeft de verscheidenheid aan gebruikerstypen, waaronder fulltime, parttime, contract-, partner- en seizoensgebruikers, IT-routines lastig gemaakt voor systeembeheerders.

Deze complexe omgeving heeft IT-beheer routines noodzakelijk gemaakt voor systeembeheerders, vooral met de verschillende soorten apparaten en applicaties op de werkplek. Een uniforme moderne benadering van endpoint management ontwart het ecosysteem door beheerders in staat te stellen alle complexe apparaten, applicaties en gebruikerstoegang te beheren, controleren en beveiligen via één workflow en weergegeven op één console.

De onderstaande grafiek van Statista toont de uitsplitsing naar individuele leeftijdsgroepen van degenen die het internet op een mobiele telefoon hebben bezocht in Groot-Brittannië van 2010-2019. Deze grafiek toont duidelijk de toename in het gebruik van mobiele telefoons.

Bron: Statista

Hier is nog een metriek van CSS Insight die het tijdsgebruik van verschillende apparaten door werknemers laat zien.

Bron: CSS Insight

Bovenstaande statistieken voor een hedendaagse werkplek laten zien waarom een dergelijke aanpak van unified endpoint management van vitaal belang is voor ondernemingen.

Evolutie van modern management

IT-beheer begon met het fysiek oplossen van problemen met computers en werd vervolgens bekend als traditioneel pc-beheer. De omarming van client management tools (CMT), waarbij een agent op het netwerk wordt geïnstalleerd om de activiteiten te controleren, verhoogde de IT-productiviteit. Later stelde de introductie van enterprise mobility management (EMM) IT in staat om roamende gebruikers te beheren, wat de productiviteit en beveiliging verder verbeterde. Recentelijk hebben EMM en CMT zich samen ontwikkeld tot unified endpoint management (UEM) waarmee IT-beheerders apparaten kunnen beheren, beveiligen en controleren, ongeacht hun locatie, platform en apparaatmodel vanaf één console.

UEM heeft het IT security management naar een nieuw niveau getild en de meeste ondernemingen wereldwijd passen deze IT management aanpak toe. Nu zal echter een andere evolutie IT-afdelingen motiveren om apparaten, gebruikers en applicaties te beheren, beveiligen, controleren en auditen vanaf één console zonder individuele configuratie. Deze nieuwe aanpak die beveiliging en beheer samenbrengt, wordt “modern beheer” genoemd.

Als we het op een andere manier bekijken, zoals in de afbeelding hieronder, gebruikten mensen vroeger paarden om zich van de ene plaats naar de andere te verplaatsen, wat vergelijkbaar was met onze fysieke IT-beheerroutines. Later combineerden mensen paarden en koetsen om grotere ladingen efficiënter te kunnen trekken, wat vergelijkbaar was met traditioneel pc-beheer. Toen kwamen de ingenieurs, die auto’s bouwden voor sneller en comfortabeler vervoer; net als EMM, dat eenvoudig maar efficiënt beheer op afstand van mobiele apparaten biedt. De ontwikkeling van treinen en stoommachines maakte het vervoer van mensen eenvoudig, betrouwbaar en efficiënt, net als de unified endpoint management aanpak. Nu lijkt modern beheer meer op een vliegtuig, waardoor alles nog efficiënter, betrouwbaarder, sneller, stabieler, eenvoudiger en comfortabeler wordt, ongeacht de belasting. Grensoverschrijdend en 24 uur per dag, modern beheer is een zegen voor enterprise IT-beheer.

Anatomie van modern management

Modern beheer is een combinatie van verschillende apparaten, platformen en gebruikers zoals te zien is in de afbeelding hieronder. Bovendien is dit moderne endpoint management alleen mogelijk als de fundamenten van UEM aanwezig zijn in de onderneming.

Vier belangrijke voordelen van modern management

Gebruikers en systeembeheerders hebben baat bij deze aanpak

Modern management biedt gebruikers een moderne werkplek, zodat ze probleemloos kunnen werken op verschillende apparaten, met de grootst mogelijke beveiliging en veiligheid, en vanaf elke locatie. Ondertussen kunnen sysadmins een gemeenschappelijke, betrouwbare en consistente procedure ervaren om gebruikers op apparaten en platformen met de grootst mogelijke eenvoud te beheren, beveiligen en in te schakelen. Zowel gebruikers als systeembeheerders profiteren van het veilige, probleemloze beheer.

Bespaart tijd en moeite voor systeembeheerders

Systeembeheerders en andere IT-technici moeten hun taken altijd prioriteren om een maximale productiviteit te bereiken. Met modern endpointbeheer kunnen de meeste van hun taken worden geautomatiseerd, waardoor hun betrokkenheid afneemt, tenzij het om een uniek scenario gaat. Met een cloudgebaseerde aanpak is het beheer en de beveiliging van apparaten haalbaar. Op basis van het type bedrijfsactiviteiten kan een systeembeheerder zijn taken prioriteren door actuele implementaties en datapunten te bestuderen, waardoor beheerders de beschikking krijgen over essentiële gegevens voor het nemen van weloverwogen en rationele beslissingen over infrastructuur.

Verbeterde eindgebruikerservaring

Gebruikers hebben steeds hogere verwachtingen van de opstarttijd van apparaten, het snel starten van apps en betere communicatiemogelijkheden via hun smartphones. Paradoxaal genoeg zijn hun desktopcomputers mogelijk niet zo efficiënt als hun mobiele apparaten vanwege gelokaliseerde software, opstarttijd, platformgerichte complicaties, verouderde firmware en hardwarebeperkingen.

Met dit moderne endpoint management wordt elk apparaat waartoe de gebruiker toegang heeft bijgewerkt en uitgerust met bedrijfsgerichte applicaties, en worden opstartfouten of andere problemen direct opgelost met behulp van probleemoplossingsmogelijkheden op afstand. Modern endpoint management stelt beheerders en gebruikers ook in staat om problemen snel op te lossen, waardoor het werk snel kan worden hervat. Al deze vereenvoudigde, maar efficiënte benaderingen verbeteren de algehele ervaring van de eindgebruiker.

Verhoogt de beveiliging

Met een uniforme console hebben systeembeheerders toegang tot allerlei beveiligingsprotocollen voor endpoints, zoals patchbeheer, beheer van kwetsbaarheden, beheer van browserbeveiliging, blacklisting en whitelisting van software, beheer van USB-beveiliging, zero-trust beveiliging, geautomatiseerde gezondheidscontrole van endpoints, beveiliging van e-mail en content, beveiliging van poorten en nog veel meer.

De mogelijkheid om apparaten te provisionen en te registreren, applicaties en configuraties te distribueren, applicaties bij te werken, IT-middelen te beveiligen en op afstand te beheren, zorgt voor een sterke apparaat- en gegevensbeveiliging in het netwerk, waardoor deze aanpak een efficiënte en betrouwbare benadering is van IT-beheer in de onderneming.

Marktanalyse van modern management

Omdat modern management onder de categorie UEM valt, is het belangrijk om te kijken naar de bestaande markt, de spelers en hun positie in de kwadranten.

Met de lancering van Microsoft’s Endpoint Manager zal modern beheer endpoint management verdringen. De afbeelding hieronder toont verschillende perspectieven op de UEM-markt van verschillende analisten. Om een rationele beslissing te nemen is het het beste voor IT-managers om de spelers te kennen, hun mogelijkheden te kennen en te weten waar de leveranciers staan met hun overgang naar modern management.

Modern management van ManageEngine

ManageEngine heeft zijn efficiëntie en schaalbaarheid in het UEM-domein de afgelopen jaren al bewezen met zijn in de branche erkende endpoint management oplossing Endpoint Central, en omarmt nu moderne beheermethoden. Met de overgang van Endpoint Central en het toevoegen van extra moderne beheermogelijkheden, zal het blijven voldoen aan de veranderende behoeften van endpoint management oplossingen.

Leer meer over de moderne beheermogelijkheden van Endpoint Central met behulp van deze bronnen:

What do you think?

Gerelateerde artikelen

Contacteer ons

It's all about smart solutions

Wij staan klaar om al uw vragen te beantwoorden en u te adviseren over welke van onze diensten het meest geschikt zijn voor uw behoeften.

Uw voordelen
Wat is de volgende stap?
1

We plannen een gesprek wanneer het u uitkomt

2

We voeren een verkennend en adviserend gesprek uit.

3

We stellen een voorstel op.

Plan een gratis adviesgesprek